Werkdruk is iets anders dan druk zijn met je werk. Werkdruk is de mate waarin er druk is om bepaalde taken op tijd af te krijgen, om je doelstellingen te behalen, om deadlines te halen. Een té hoge werkdruk ontstaat wanneer je je taken of doelen niet binnen de beschikbare tijd kunt behappen. Werkstress is de reactie die je hebt op een te hoge werkdruk.
Zo ontstaat werkdruk
Een te hoge werkdruk ontstaat als bijvoorbeeld als:
• Je te weinig tijd hebt om een taak af te ronden
• Er te hoge eisen worden gesteld
• De taken ingewikkelder zijn dan waar je voor opgeleid bent
• Je te zware verantwoordelijkheden hebt.
NB: Werkdruk kan ook ontstaan doordat je zelf te perfectionistisch bent of problemen buiten werk hebt die veel aandacht opeisen.
Of door de bedrijfscultuur: Doorgaan tot het gaatje, no pain no gain, 110 procent.
Veel managers zitten vrij kort op hun plek. Ze hebben daardoor een perspectief op de korte termijn. Ze zijn erg bezig met hun eigen loopbaan. Ze willen laten zien dat zij die groep of afdeling goed kunnen aansturen en dat ze daar goede resultaten kunnen halen. Veel managers, ook de jongere generaties, geloven hier nog altijd heilig in: ‘Het zo druk hebben dat je bijna omvalt, wordt nog altijd heel stoer gevonden. Bedrijven presenteren het als een soort badge of honour. Het zit in de managers, maar ook in de bedrijfscultuur’.
Stelling: Dit is een verouderde mindset van managers want, wanneer je de lat té hoog legt, gaan de prestaties juist omlaag.
Hoe kijkt (een deel) van de jongere generatie medewerkers aan tegen werkdruk?
Voor mensen van jongere generaties is het echter niet meer vanzelfsprekend om je dood te werken. Dat is best wel positief, ook al zorgt dat af en toe wel voor wat irritatie bij de zittende generaties. Veel “oudere” managers doen echter nogal badinerend over de wensen van de jongere generatie medewerkers.
‘Hun reactie is dan: “Ja, kom op zeg, vier dagen werken, dat doe je als je 45-plus bent of kinderen hebt, toch niet als je 25 bent.” Daar denkt de huidige generatie medewerkers toch wel anders over. Managers moeten dit, mede in verband met de structurele schaarste aan vakinhoudelijk goed geschoolde medewerkers, dus in hun eigen belang echter serieus nemen.
Dubbele boodschap
Als medewerkers aangeven dat ze het even niet trekken krijgen ze een manager te spreken die zegt: “Ja je moet zeker goed voor jezelf zorgen, maar het is ook een belangrijk project dat je nu aan het doen bent, dus maak het wel eerst even af.”
Managers spelen een cruciale rol bij het tackelen van de werkdruk.
Overigens voor alle duidelijkheid wil ik benadrukken dat er helemaal niks mis is met hard werken. Maar wel met honderd procent van de tijd keihard werken, want daar ga je aan onderdoor. Je moet die momenten van flink aanzetten kunnen compenseren met voldoende herstel op momenten dat je even niet hoeft te vlammen.
Natuurlijk weten managers dat wel, maar ze vinden het lastig of niet belangrijk genoeg. Uiteindelijk lopen deze managers aan tegen het omgekeerde van wat ze willen bereiken. Ze boeken juist minder resultaten, omdat ze hun mensen veel te snel opbranden. Misschien moeten organisaties gewoon minder hoge eisen stellen, realistischer zijn in hun verwachtingen en ambities? ‘Keep on dreaming’, denken de meeste managers dan; dat is niet onze bedrijfscultuur.
Hoe houd je de werkdruk in jouw team onder controle?
Wat moet je WEL doen:
• Maak werkdruk bespreekbaar
Praat regelmatig met je medewerkers over (ervaren) werkdruk. Niet alleen als er iets aan de hand is.
• Stel gezamenlijk prioriteiten
Medewerkers voelen zich dan veel meer betrokken. Zorg voor heldere verwachtingen over prestaties en deadlines. Plan tijdig om last-minute stress te voorkomen
• Wees flexibel
Geef, waar mogelijk ruimte om de werkdag aan te passen aan persoonlijke behoeften en verplichtingen. Dat geeft je als leidinggevende krediet bij je medewerkers.
• Geef het goede voorbeeld.
Ben jij het rolmodel die let op zijn eigen gezondheid en streeft naar een goede werk-privé balans?
• Leer elkaar beter kennen
Weet wat er speelt in iemands leven? Door elkaar beter te leren kennen maak je problemen makkelijker bespreekbaar.
Wat moet je NIET doen:
• Onrealistische doelen stellen
Doelen die niet haalbaar zijn werken demotiverend.
• Extra druk opleggen
Herken je signalen van een te hoge werkdruk. Leg dan vooral geen extra taken bij die persoon naar maar ga in gesprek.
• Kritiek leveren i.p.v. feedback
Mensen ervaren kritiek vaak als een aanval. Mensen die al onder druk staan zijn daar extra gevoelig voor.
• Ontkennen of negeren van het probleem
Struisvogel spelen is nooit een goede oplossing. Als je problemen met hoge werkdruk ontkent of negeert kun je steeds moeilijker bijsturen
Ten slotte : ja bovenstaande tips vragen allemaal tijd van de toch al drukke leidinggevende.
Een klassiek verzuchting die ik vaker hoor is : als ik dat allemaal moet doen kom ik niet meer aan mijn eigen werk toe!
De vraag van mijn kant is dan: wat is volgens jou dan “het eigen werk van een leidinggevende”?
Zoek je ondersteuning op dit vlak? Bekijk dan onze cursus time management.
Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash