Bij managers bestaan veel vooroordelen over millennials, ook wel generatie Y genoemd. Ook horen we tijdens onze cursussen dat leidinggevenden worstelen met het managen van millennials. Veelgehoorde grieven zijn:
- Het zijn zeer bewerkelijke medewerkers. Elk uur, de hele werkdag lang willen ze minstens 5 minuten chatten over persoonlijke zaken en problemen met collega’s. Elke week kost het me per medewerker minstens een uur om te coachen en feedback te geven over hun carrièreontwikkeling.
- Na de officiële werktijd zijn ze vertrokken want ze willen de balans werk/privé bewaken. Het lijkt meer op een balans privé/werk!
- Ze willen constant nieuwe, spannende, interessante ervaringen opdoen, ook als ze de huidige job nog nauwelijks beheersen. Dat kost heel veel begeleidingstijd.
- Ik heb geleerd eerst presteren en dan pas vragen om promotie, meer complexe taken of salarisverhoging en niet andersom.
- Ik vind millennials moeilijk te managen omdat ze van een heleboel zaken vinden dat ze er gewoon recht op hebben terwijl ze niet thuis geven als ik ze ergens op aanspreek of ze ergens op wil afrekenen.
- Als ik ze ergens op aanspreek, wijzen ze met de beschuldigende vinger naar mij of naar een collega. Slachtoffergedrag is hun basishouding.
Daarom wijden we in dit artikel uit over millennials. Wat is generatie y, welke kenmerken hebben millennials en we geven adviezen voor leidinggeven aan gen y.
Wat is een millennial?
Millennials is de benaming voor de generatie mensen die tussen 1980 en 1996 zijn geboren. De oudere millennials hebben de millenniumwisseling dus bewust meegemaakt. Millennials worden ook wel generatie y of kortweg gen y genoemd.
Generatie Y wordt voorgegaan door generatie X en opgevolgd door generatie Z.
Millennials kenmerken
Generatie Y zijn in een bepaald tijdsgewricht opgegroeid waarin enkele grote veranderingen in de maatschappij plaatsvonden. Zo heeft deze generatie de opkomst van spelcomputers, internet, sociale media en de smartphone bewust meegemaakt. Ook zijn ze relatief beschermd opgevoed door hun ouders. Daarnaast groeide millennials in Europa op in een tijd dat het ijzeren gordijn viel en grenzen in Europa opengingen.
Deze ontwikkelingen hebben een invloed gehad op de kenmerken van generatie y:
- Technologie domineert het leven van millennials. Op het werk voelen ze zich geremd door ouderen die niet meer meekunnen komen met de nieuwste technologieën. Dit is de eerste generatie die bij binnenkomst al beschikt over grotere digitale vaardigheden dan de oudere generaties ooit zullen bezitten.
- Zij zijn opgevoed door ouders die hun veel structuur boden en hen constant aangemoedigd en bevestigd en geprezen hebben. Nu ze wat ouder zijn geworden en zelfstandig in het leven staan blijkt dat ze niet eenvoudig te managen zijn.
- Hun grens tussen werk en privé is heel diffuus en wisselend. Sociale contacten onderhouden ze voor een groot gedeelte digitaal.
- Generatie y heeft een bewuste manier van leven met nadruk op duurzaamheid, zingeving en tijd voor jezelf.
- Veel millennials zijn in hun ambitie geremd door de recessie van de afgelopen jaren en zijn ongeduldig geworden.
Leidinggeven aan generatie y
De bovenstaande eigenschappen hebben ook impact hoe je als leidinggevende omgaat met millennials. Professor Martha Maznevski van IMD Businessschool heeft hier onderzoek naar gedaan en dit zijn haar bevindingen.
1. Millennials leren door te doen en te ervaren hoe iets werkt
In hun computergames bereiken ze een next level door vaak dood te gaan en uiteindelijk uit te vinden wat wel en niet werkt. Ze raadplegen heus geen gebruiksaanwijzing en ze maken van tevoren geen plan van aanpak. De rol van leidinggevende is die van muur en afgrond waar ze tegenop lopen om van te leren. Speel die rol en geef aanwijzingen hoe ze verder kunnen komen in het spel.
2. Deze generatie leeft geen voorspelbaar, overzichtelijk leven en ze zijn daar helemaal aan gewend
Hun buitenwereld is altijd al turbulent en steeds wisselend geweest: klimaatverandering, 9/11, de diepe economische crisis en recessie, de eurocrisis, etc.
In hun werkzame leven zullen vaste dienstverbanden tot de uitzonderingen behoren en velen zullen als ZZP’er of ondernemer werken. Informatie halen ze niet uit boeken maar door een snelle check op internet. Voor leidinggevenden is het aandachtspunt dat deze mensen al op zeer jonge leeftijd gewend zijn met een grote complexiteit om te gaan. Maak daar gebruik van!
3. Ze zijn WEL trouw en loyaal. Maar niet aan mensen of organisaties, maar aan principes
Ze zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling, ze houden van nieuwe kansen. Maar ze zullen je leiderschap niet accepteren omdat je toevallig hun baas bent. Deze generatie is op zoek naar duurzaamheid. Ze accepteren je leiderschap als je hun kunt duidelijk maken voor welke principes jij staat en hoe jij er (samen met hen) voor wil zorgen dat het beter gaat met de organisatie (en de wereld).
4. Opvattingen over hun privacy, grenzen en rollen zijn flexibel en nog niet uitgekristalliseerd
Jonge mensen moeten leren dat je “niet gewoon alles kunt doen zonder dat het consequenties heeft”. In een overmoedige bui iets posten op Facebook kan gevolgen hebben. Aan leidinggevenden de taak om de onuitputtelijke creativiteit van jonge medewerkers uit te dagen en zich te laten verbazen door de onverwachte vondsten waar ze mee komen en die vondsten een beetje in goede banen te leiden.
5. Macht en controle uitoefenen zijn voor hen niet vanzelfsprekend; dat recht moet je verdienen
Millennials accepteren geen slechte bazen. Ze luisteren niet naar autoriteiten als ze het er niet mee eens zijn. Zorg ervoor dat je medewerkers begrijpen waarom je organisatie en jouw team doen wat ze doen. En zorg dat je als leidinggevende in je eigen leiderschapsvaardigheden blijft investeren, zodat je het vuur van inspiratie en motivatie van je medewerkers kunt laten branden.
6. Ze zijn niet goed en niet geïnteresseerd in vervelende, noodzakelijke klussen
Aan jou als leidinggevende de taak om ze uit te leggen dat ze zich juist ook kunnen ontwikkelen door af en toe iets tot op het bot toe uit te zoeken. Dit geldt ook als het er tevoren niet uitziet als een interessante klus. Doorzettingsvermogen, iets uitzoeken net zo lang tot de oplossing gevonden is, zijn namelijk ook eigenschappen die ze later nodig zullen hebben.
Vanuit onze eigen expertise voegen we daar nog de volgende adviezen aan toe.
7. Zorg voor structuur maar stop met micromanagement
Zorg voor structuur en geef als leidinggevende je verwachtingen aan. Dat geeft duidelijkheid voor zowel de manager als de medewerker. Millennials hebben grote behoefte aan ruimte en vrijheid binnen de door de manager gestelde doelen en deadlines. Ze willen managers die hen kansen geven voor persoonlijke groei, kansen om te excelleren en te laten zien hoe goed ze zijn.
8. Geef veel feedback. Direct en coachend
Millennials willen meer en vaker feedback dan welke generatie daarvoor ook. Ze hebben veel bevestiging nodig dat ze hun werk goed doen. Omdat millennials opgegroeid zijn met computers en het internet zijn ze gewend dat informatie, dus ook feedback onmiddellijk beschikbaar is. Ze drukken op de search button en daar verschijnt direct het antwoord op hun vraag. Feedback van een schoolmeestertype (die controleert en corrigeert) valt verkeerd. Zij willen een leidinggevende die inspireert en aanmoedigt.
9. Maak gebruik van hun digitale vaardigheden
Verbaas je erover wat ze allemaal kunnen met hun smartphone en social media. Haal meer uit de in je organisatie beschikbare technologie door zaken te delegeren en laat je verassen door hun creativiteit. Je zult ze nooit meer inhalen dus geldt: if you can’t beat them, join them.
10. Ze zijn gewend om in teams te werken
Tijdens hun opleiding hebben ze keer op keer moeten werken in projectgroepjes. Nodig ze dus uit hun vaardigheid in het werken met teams in te zetten: Together Everyone Achieves More.
Na deze adviezen is een kritische noot op zijn plaats. Natuurlijk kun je niet een hele generatie generaliseren en samenvatten tot enkele kenmerken. Dé millennial bestaat niet. Ook ontwikkelen millennials zich door en zijn kenmerken onderhevig aan verandering. Wel ondersteunen diverse onderzoeken dat veel mensen van generatie y bepaalde kenmerken delen. Als leidinggevende is het goed om hier bewust van te zijn zodat je hier op een goede en effectieve manier mee om kunt gaan.