Het is nog maar 20 jaar geleden dat het meervoud van het woord prioriteit ineens opdook. Tot die tijd had je gewoon 1 prioriteit. Managers hebben een sluipend toenemende workload en als je niet uitkijkt krijgen urgente zaken de overhand boven de echt belangrijke zaken.
Van prioriteit naar prioriteiten
In de loop der jaren heb ik veel managers gesproken en pas in de veilige omgeving van een coachgesprek of een cursus kwamen we in gesprek over hun achterstallig onderhoud. In de voorbespreking waren er weinig die toegaven dat ze al een aantal jaren aan het overleven waren.
Toegegeven: aan de buitenkant zag het er nog steeds succesvol uit maar de prijs was hoog: roofbouw op zichzelf, hun medewerkers en op de balans werk/privé.
De mooie kant daarvan is dat je blijk geeft van een enorme inzet, betrokkenheid en loyaliteit naar de organisatie. Het minder mooie is dat veel leidinggevenden te weinig delegeren en veel te veel zelf doen.
Doorbreek de vicieuze cirkel
Zo ontstaat de vicieuze cirkel van: hoe hard ik ook werk, ik krijg mijn werk gewoon nooit af. Dat is zeer frustrerend en ontmoedigend. De kunst is om een beweging op gang te brengen waardoor je weer licht gaat zien aan het eind van de tunnel.
Het start met vaststellen wat echt je topprioriteit is en daar je tijdsbesteding op aan te passen. Omdat de meeste mensen niet nog meer tijd willen investeren betekent dit automatisch dat er minder tijd overblijft voor andere minder belangrijke zaken. Je gaat dan kiezen tussen activiteiten die je moet doen en activiteiten die je wil doen.
Dit is een open deur, jazeker. Ik nodig je uit door deze open deur te gaan en je gedrag inderdaad aan te passen en daadwerkelijk te stoppen met bepaalde klussen c.q. ze te delegeren.
Als je een vliegende start wil maken lees dan ook eens het artikel; De komende 30 jaar elke week 8 uur tijdswinst
Wat is jouw topprioriteit het komende jaar?