Misschien herkent u zichzelf of één van uw collega’s in een of meer van onderstaande omschrijvingen:
- Je hebt er vele jaren aan gewerkt om een vakspecialist te worden waar niemand om heen kan en toch gaan ze om je heen.
- Je bent eigenlijk de enige die een probleem helemaal doorgrondt en toch nemen ze jouw oplossingen niet over.
- Je hebt het al 10 x uitgelegd, op allerlei manieren. En nu klagen ze dat je niet geduldig communiceert over je werk.
- Je bent een harde werker die denkt dat iedereen aan een half woord genoeg heeft en maar niet snapt waarom je verkeerd begrepen wordt
- Je bent een vakinhoudelijke kei die in communicatie ongeduldig is, slecht luistert en bot overkomt en vindt dat dat vooral een probleem van de anderen is.
- Je bent de stille kracht die achteraf precies weet wat je had moeten zeggen.
- Je bent de makkelijke prater die halverwege focus verliest en altijd te laat merkt dat de ander al is afgehaakt.
De oplossing: ook ‘soft skills’ kun je leren
Als collega’s over u praten hoort u:
“Hij is op zich uit het goede hout gesneden, en gezien zijn vakmanschap kunnen we hem eigenlijk niet missen, maar…”
Er ligt een goede basis voor vertrouwen van collega’s en voor zelfvertrouwen: uw vakkennis. Wat beter kan is de vertaling van, wat er zich binnenin u onzichtbaar voor anderen afspeelt, naar het voor anderen zichtbare gedrag.
Als u er voor zorgt dat u de beschikking krijgt over een aantal essentiële vaardigheden zoals:
- grenzen bewaken
- nee zeggen met behoud van de werkrelatie
- inzicht in hoe je jezelf ziet en hoe anderen je zien
- reageren op lastige mensen
- duidelijk informatie overbrengen zodat anderen begrijpen wat u bedoelt
- stoppen met vaag-taal (woorden als moeilijk, proberen, eigenlijk)
Wordt u al snel een stuk effectiever in het bereiken van wat u wilt. In onze cursus Soepel en Effectief Communiceren komen deze onderwerpen uitgebreid aan de orde. Wilt u meer weten? Reageer dan op het artikel met uw vraag of opmerking.
Credits afbeelding: tanakawho