Veel leidinggevenden hebben als eerste reflex om OMA’s te gaan ventileren en met zogenaamde jij- jullie-boodschappen te gaan strooien. OMA’s staat voor:
- Oordelen
- Meningen
- Adviezen
OMA’s leiden nergens toe
Als je OMA’s rondstrooit leidt dat vaak tot verdediging, want de ander voelt zich aangevallen. Een jij- boodschap is de vorm waarin veel OMA’s over anderen uitgestrooid worden: een jij-boodschap geeft aan wat jij van een ander vindt of wat jij vindt dat hij moet doen. Veel effectiever is het om in zogenaamde ik-boodschappen te communiceren.
Wat werkt dan wel?
Veel effectiever dan OMA’s rondstrooien zijn de volgende interventies om in gesprek te komen:
- Open vragen stellen
Voorbeeld: Wat hebben jullie nodig om die deadline wel te kunnen halen? - Gesloten vragen stellen
Voorbeeld: Vinden jullie dat je voldoende medewerking krijgt van………. - Observaties controleren
Voorbeeld: Het valt mij op dat………….. Zie ik dat goed? - Observaties doen
Voorbeeld: Jullie verwijzen keer op keer naar die andere afdeling! - Persoonlijk gevoel/intuïtie checken
Voorbeeld: Ik voel een sterk afwachtende houding. Voelen jullie dat ook zo? - Stelling formuleren
Voorbeeld: Door in….gedrag… te blijven hangen hoeft er ook niets te veranderen.
Kortom: een manager die vragen stelt brengt meer in beweging dan een manager die de antwoorden meedeelt. Wat zijn jullie ervaringen? Deel ze hieronder.
Credits afbeelding: Norman_C_2009