Contacten met medewerkers, collega’s, leidinggevenden en klanten zijn essentieel voor goed functioneren in organisaties. Als deze communicatie voor alle partijen soepel verloopt worden beoogde resultaten daadwerkelijk bereikt. In dit artikel geven we advies voor effectieve communicatie en feedback.
Effectief communiceren door waardevolle gesprekken
In essentie draait effectief communiceren om het voeren van waardevolle gesprekken. Dit begint met actief luisteren, en het tonen van begrip en respect voor elkaar.
Als je na een gesprek uit elkaar gaat, dan moet het helder zijn wat van ieder verwacht wordt en wie verantwoordelijk is voor welke taken. Het einddoel moet zijn dat iedereen aan tafel zich heeft kunnen uitspreken en zich uiteindelijk kan vinden in het plan van aanpak. Je wilt er niet na een week achter komen dat zaken zijn blijven liggen, omdat het onduidelijk was wie die zaken zou oppakken.
Effectief feedback geven
Soms dwingt een situatie je om buiten je comfortzone te treden, bijvoorbeeld bij het geven of ontvangen van feedback. Als zaken in een organisatie niet goed gaan, dan moet hier open over gecommuniceerd kunnen worden. Dit kunnen lastige gesprekken zijn maar gelukkig zijn er veel handvaten die je kunnen helpen.
In ons artikel feedback geven en ontvangen leggen we uit hoe je op een constructieve manier feedback geeft. Beschrijf gedrag of de houding die je bij de ander waarneemt en wat dit met je doet. Geef de ander vervolgens de ruimte om het (eventueel) niet met je eens te zijn. Dit proces gaat in 3 stappen.
- Ik zie jou dit doen / hoor jou dit zeggen. Hierbij communiceer je dus je waarneming.
- Dit geeft me …. gevoel/ik doe daarom …. Je geeft aan welk effect je waarneming op je heeft.
- Herken je dat? klopt dit volgens jou? Wat vind je ervan? Je geeft de andere de ruimte om hierop te reageren.
Met de bovenstaande manier van feedback geven, communiceer je een boodschap in de ik-vorm. Deze manier van communiceren komt minder aanvallend over voor de ander in tegenstelling tot jij-bakken. In ons artikel over de ik-boodschap gaan we hier dieper op in.
Ervaar je dat je zelf moeite hebt met het ontvangen van feedback? Lees dan onze blogpost voorkom dat je allergisch reageert op feedback voor adviezen.