In het gerenommeerde Harvard Business Review verscheen in juni 2015 een artikel over de meest voorkomende klachten van medewerkers over hun manager. Voorwaar een buitenkans om een stukje zelfonderzoek te doen en aansluitend werk te maken van de punten waarop ook jij mogelijk ondermaats scoort.
Het lijstje laat zien dat de meerderheid van de managers onvoldoende aanwezig is op die cruciale momenten waarop ze het vertrouwen van hun medewerkers kunnen verdienen en vergroten.
- 63 % klaagt over managers/leidinggevenden die geen complimenten en feedback geven op geleverde prestaties
- 57 % klaagt over onduidelijke kaders en doelen
- 52 % klaagt er over dat de manager onvoldoende tijd beschikbaar is voor overleg
In het artikel worden ook enkele zinnen geformuleerd en het is een mooie zelfreflectie oefening om eens na te gaan hoe vaak jij dit soort zinnen uitspreekt tegen je medewerkers:
- Wat ik echt waardeer in jou en je bijdrage aan project X is…….
- Bedankt voor…. ( zowel 1 op 1 als in het bijzijn van anderen)
- Wat denk jij m.b.t. ….. in plaats van: ik denk dat we………
- Ik wil graag de volgende informatie met jullie delen over……
- Ik wil graag feedback geven over wat er gisteren gebeurde…..
- Goedemorgen…( noem iedereen bij zijn voornaam en ken alle namen) ……
Open deuren? Misschien wel, maar de kracht van bovenstaande zinnen die laten zien dat de manager weet waar de medewerker mee bezig is en die een band kweken is nog steeds onovertroffen. Wat zijn jullie tips om de band met je medewerkers te verbeteren?
Credits afbeelding: Joe Loong