Organisatiecoaching is erg in opkomst. Een organisatiecoach is namelijk deskundig en ervaren op het gebied van zowel de individuele vragen van medewerkers, de samenwerkingsvragen van teams/afdelingen en vraagstukken die de gehele organisatie omvatten. Op deze manier is er één aanspreekpunt voor al deze vragen.
Organisatiecoaching kan preventief of curatief worden ingezet. In de praktijk wordt de organisatiecoach nog vaak ingezet als er “iets” is vastgelopen of dreigt vast te lopen. Dit kan een individuele medewerker zijn, maar ook een team of afdeling of zelfs de gehele organisatie.
Preventieve inzet wordt in toenemende mate populair en is te vergelijken met een APK-keuring. De organisatiecoach wordt uitgenodigd voor een oriënterend gesprek om het pad te verkennen naar een gezonde, vitale organisatie.
Doel
Een gezonde, vitale organisatie waarin mensen vanuit eigenaarschap en (mede) verantwoordelijkheid hun bijdrage leveren aan de organisatie.
Voorbeelden organisatiecoaching
- Individuele coaching ter voorbereiding nieuwe functie
- Vlottrekken langlopend conflict tussen 2 collega’s.
- Korte ondersteuning (3 bijeenkomsten) voor 3 beginnend leidinggevenden.
- Individuele coaching voor een medewerker die telkens zijn doelen niet haalt.
- Coaching van team productiemedewerkers om onderlinge samenwerking te verbeteren.
- Programma time management als kapstok om in gesprek te komen over werkdruk.
- Visie, missie en strategiebepaling met een directieteam.
- Combinatie van coaching (individueel) en workshops (gezamenlijk) van team van 10 medewerkers om beter in te kunnen spelen op veranderingen in samenwerking met zowel interne als externe klanten.