De vorige artikelen gingen over effectiviteit; de juiste dingen doen. Als de effectiviteit in orde is, kijken we vervolgens naar de efficiency want er zijn dagelijks nog vele tijdvreters die op de loer liggen om je aandacht op te eisen en je af te leiden van je prioriteiten.
- Interne tijdvreters hebben betrekking op jezelf
- Externe tijdvreters zijn de dingen die van buiten jezelf komen
Uit onderzoeken duiken min of meer gelijkluidende lijsten van interne tijdvreters op.
Voorbeelden van interne tijdvreters
- Gebrek aan discipline /organisatie
- Te weinig delegeren
- Rommelig bureau /gebrekkig opbergsysteem
- Uitstelgedrag
- Besluiteloosheid
- Geen planning maken
- Geen nee kunnen / willen zeggen
- Perfectionisme
Aanpakken interne tijdvreters
Al deze tijdvreters kun je aanpakken met dezelfde basisaanpak:
Breng het probleem in kaart
- Hoe vaak komt het voor?
- Hoeveel tijd ben ik er aan kwijt?
- Kun ik er überhaupt iets aan doen?
Stel jezelf een doel (SMART)
- Brainstorm over de oplossing: je hoeft niet het wiel uit te vinden; raadpleeg collega’s en internet en je zult versteld staan over het aantal bruikbare tips.
- Selecteer actiepunten: begin met wat het meeste oplevert.
- Maak een plan: geef stap voor stap aan wat je gaat doen en wat dat moet opleveren.
- Beloon jezelf als je blijvend een oplossing gevonden hebt voor een van je interne tijdvreters.
Wat zijn jouw belangrijkste interne tijdvreters? Als je op zoek bent naar professionele ondersteuning, bekijk dan onze time management workshop.
Credits afbeelding: Andhij