Veel leidinggevenden hebben een duidelijke visie over hoe ze hun eigen kinderen willen opvoeden. “Ik wil dat het zelfstandige, onafhankelijk denkende en beslissende mensen worden en ik vind het fantastisch om met ze in discussie te gaan, want daar leer ik zelf ook veel van”.
Echter, als diezelfde mensen als leidinggevende op hun werk zijn, lijken ze al die ideeën over omgaan en motiveren van jonge mensen te vergeten en vallen ze terug op krampachtige stijlen van leidinggeven waardoor ze bijnamen krijgen als; slavendrijver, vakidioot, punaisepoetser en chaoot.
Generatie Y
Generatie Y, Millenials, Playstationgeneratie zijn voorbeelden van namen die geplakt worden op jonge mensen (geboren tussen eind tachtiger jaren en 2000) die in grote getale onze organisaties beginnen binnen te stromen. Hier botsen ze op oudere leidinggevenden.
De echte macht in organisaties ligt nog bij mensen van Generatie X (geboren tussen 1955 en 1970). Middle managers van de zogenaamde Pragmatische generatie (geboren tussen 1970 en 1985) staan klaar om die topposities over te gaan nemen.
Leidinggevenden hebben echter medewerkers nodig, dus samenwerking is gewenst en de uitdaging is manieren te vinden waarbij de kwaliteiten van iedere generatie aangesproken worden.
Aart Bontekoning verdiept zich al jaren in deze problematiek. Als je het goed aanpakt, is zijn ervaring, kun je de vrijkomende wrijvingsenergie inzetten als een inspirerende veranderkracht. Hij publiceerde o.a. het boek “Ygenwijs” waarin een inkijk geboden wordt in de leef- en denkwereld van jonge medewerkers.
In zijn laatste (2014) boek “Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties” beschrijft hij wat iedere generatie kan doen om zichzelf vitaal en hun organisatie bij de tijd te houden. Uitgangspunt is: “zonder de steun van de andere generaties komt geen enkele generatie ver”.
Dus heb je last van, of beter; ben je nieuwsgierig naar wat al die jongen mensen (grenzeloze generatie, screenagers, generatie Einstein) drijft, verdiep je dan eens in hun drijfveren alsof het niet die lastige medewerkers zijn, maar alsof het je kinderen zijn van wie je heel veel kunt leren.
Generatie Z
De voorspelling is dat het voor “ouderen” (= iedereen van boven de 35) in hoog tempo aanpassen geblazen wordt, want generatie Z (geboren na 1992) staat in de startblokken om vanaf 2020 onze arbeidsmarkt binnen te stromen (En ja, er zit een stukje overlap in met generatie Y). Bereid je maar voor op medewerkers die gewend zijn aan een 24/7 informatiemaatschappij, die zich snel vervelen en een korte aandachtsboog hebben en zappend door het leven gaan. Ze zijn gewend razendsnel informatie te vinden en te filteren.
Kun jij daar als leidinggevende op inspelen?
Credits afbeelding: Tom Woodward