In vrijwel elke communicatietraining wordt behandeld dat goed luisteren (samen met samenvatten en doorvragen) aan de basis staat van betere communicatie. Echter: weten is nog niet hetzelfde als daadwerkelijk doen.
Onderstaande tekst van Leo Buscaglia geeft je hopelijk inspiratie voor een luisterrijk 2014.
Luisteren
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik je vraag.
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel
dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om mijn probleem op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.
Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen.
En als je wilt praten, wacht dan even
en ik beloof je, dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.