Communiceren gaat vaak op de automatische piloot, zonder nadenken. Kijk eens naar de volgende tips om een aantal valkuilen te vermijden:
1. Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen en Adviezen
Houd Oordelen, Meningen en Adviezen voor je, want anders luister je niet meer objectief. Je gesprekspartner zit namelijk niet op je OMA te wachten.
2. Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Luister naar wat de ander zegt, vat dit daarna samen en vraag hierop door. Door samen te vatten check je of je het goed begrepen hebt wat de ander duidelijk wilde maken. Door goed door te vragen krijg je extra informatie.
3. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Dit gaat heel vaak mis. Meestal gebeurt het tegenovergestelde en nemen mensen aan dat wat ze zelf denken de waarheid is, zonder na te vragen of dit wel klopt?
4. Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
Als iets niet duidelijk is, of als je iemand juist al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen in. Je interrumpeert midden in de zin van een ander en vult in wat je denkt dat hij bedoelt : reuze irritant voor de ander.
5. Als er een stilte valt (of de ander haalt adem) neem dan niet onmiddellijk het gesprek over
Als je dit twee keer doet in een gesprek is de ander gegarandeerd afgehaakt.
Voorbeeld:
A : ‘ik heb vanmiddag in de stad een geweldige boormachine gekocht.
B (goed) : Oh wat leuk, wat kan hij allemaal?
B (slecht) : Leuk, ik heb zelf vorig jaar ook een nieuwe boormachine gekocht en……..
B (slecht) : Mijn broer heeft ook onlangs een boormachine gekocht en ….
Luisteren is dus veel meer dan stil zijn en wachten tot de ander is uitgepraat. De kern van een goed gesprek is: (actief) luisteren, (af en toe) samenvatten en goede vragen stellen. Veel mensen luisteren echter niet. Ze wachten op hun beurt om te kunnen spreken. Ze praten wel met een ander, maar ze voeren eigenlijk een gesprek met zichzelf. Wanneer luisteren om te reageren, overgaat in luisteren om te begrijpen ontstaat er echt contact.
Credits afbeelding: Daniel Coy