In dit artikel besteed ik aandacht aan Evernote, een online kladblok. Evernote is een applicatie die zowel op uw computer, tablet en mobiel kan worden geïnstalleerd en die automatisch synchroniseert tussen deze apparaten.
Waarom Evernote gebruiken?
Als u iets te binnenschiet dat u niet wilt vergeten, heeft u altijd wel 1 van deze apparaten bij de hand. Ik gebruik Evernote onder andere om deze blogs te schrijven, maar ook om bijvoorbeeld de werkzaamheden die ik voor mijn klanten doe bij te houden. Elke klant heeft een apart kladblok met daarin een to do lijst en eventuele inloggegevens en andere informatie.
Evernote is een bijzonder eenvoudige en handige tool om te gebruiken als meer volgens de principes van ‘Getting Things Done’ (GTD) wilt gaan werken. Deze methode wordt onder andere ook gebruikt in de persoonlijke effectiviteit cursussen van Streng Dijkerman & Partners.
Hoe werkt Evernote?
In Evernote maak je verschillende kladblokken aan zoals bijvoorbeeld; “to do”, “lekkere wijn” etc. Mocht u bij een vriend een fles wijn drinken die u graag wilt onthouden dan neemt u met uw telefoon een foto van het etiket en slaat deze op in het kladblok lekkere wijn. Het mooie is dat Evernote de teksten op het etiket ook doorzoekbaar maakt. Als u inmiddels 100 lekkere wijnen in uw map heeft staan maar u bent op zoek naar die ene lekkere Loire wijn dan vindt u deze gemakkelijk terug.
Verder gebruik ik Evernote om een persoonlijk to do en to buy lijstje bij te houden, ideeën voor blogs op te slaan en boeken die ik nog moet lezen te onthouden. Tweets kunnen gemakkelijk naar Evernote worden gestuurd en ook in je browser kun je gemakkelijk dingen toevoegen aan Evernote. Heeft u een bestand wat bij een bepaalde notitie hoort? Dan kunt u het met Evernote gemakkelijk toevoegen aan de notitie toevoegen. Ook deze bijlage wordt dan weer doorzoekbaar.
Conclusie
Evernote zorgt ervoor dat u nooit meer het gevoel heeft dat heeft als u denkt; “dit moet ik onthouden” en dat dan vervolgens vergeten bent. Ook zorgt het ervoor dat u informatie rondom een onderwerp kunt structureren en doorzoekbaar kunt maken. Voor meer informatie over hoe u Evernote kunt gebruiken om effectiever te werken kunt u kijken of websites zoals Lifehacking.nl.
Credits afbeelding: Caroline Léna Becker