Google heeft 3 jaar geleden een zeer uitgebreid onderzoek afgerond naar de 8 eigenschappen van effectieve Google managers. Het onderzoek gaf Google handvatten om briljante vakspecialisten de basics bij te brengen van goed leidinggeven.
En wat bleek al snel: deze eigenschappen gelden niet alleen binnen Google, maar gelden voor alle organisaties.
Eigenschappen van effectieve managers:
-
Is een goede coach
* Zorgt voor specifieke, constructieve feedback (afwisselend positief en negatief)
* Praat regelmatig 1-op-1 en draag oplossingen aan geënt op de sterke punten van de medewerker -
Empowert het team en doet niet aan micro-management
* Geeft medewerkers veel vrijheidsgraden en blijft beschikbaar voor advies
* Geeft het team opdrachten met een steeds hogere moeilijkheidsgraad zodat ze groeien -
Toont interesse in de successen en het welbevinden van medewerkers
* Zorgt dat hij de mens achter de medewerker leert kennen
* Zorgt dat nieuwe medewerkers zich snel welkom voelen -
Is gericht op productiviteit en resultaten
* Focus op de doelstellingen van het team en de individuele bijdragen daaraan
* Helpt prioriteiten stellen en ruimt hindernissen op -
Is een goed communicator en luistert naar het team
* Communicatie is tweerichtingsverkeer: luisteren en informatie delen
* Moedigt open dialoog aan en luistert naar de vragen en zorgen van medewerkers -
Helpt medewerkers bij hun loopbaanontwikkeling
-
Zorgt dat er een duidelijke visie en strategie voor het team is
* Zorgt dat het team, ook in onrustige tijden, gericht is op doelen en strategie
* Betrekt het team bij opzetten en evalueren van de visie, de doelen en de voortgang -
Zorgt dat hij inhoudelijk begrijpt wat medewerkers doen, zodat hij ze kan adviseren
* Steekt handen uit de mouwen en helpt zo af en toe als het echt nodig is
* Weet welke specifieke uitdagingen het werk met zich meebrengt.
Als je de bovenstaande opsomming leest kan ik me voorstellen dat je aanvankelijk concludeert: “hmmm, dat valt tegen, niet echt iets schokkend nieuws of interessants”.
Hoe effectief ben jij zelf?
Ondanks het hoge open deur gehalte van bovenstaande eigenschappen 2 concrete tips:
- Kijk eens wat vaker in de spiegel en geef eerlijk antwoord op de vraag: heb ik me vandaag aan deze, eigenlijk wel heel simpele regels gehouden?
- Wees een goede coach staat met stip op 1 en dat is niet toevallig.
Zorg dat je inhoudelijk begrijpt wat je medewerkers doen staat pas op de 8e plaats en dat is ook niet toevallig.
Dus: hoe zit het met jouw coachende stijl van leidinggeven? En welke van deze eigenschappen zijn het moeilijkst in te slijpen in je gedrag?
Credits afbeelding: Eric Langhorst