Als 2 mensen met elkaar in gesprek gaan heeft dat meestal een doel. Je wil iets weten over een onderwerp, je wil aan iemand feedback geven of je wil feedback ontvangen, je wil iets uitleggen etc. Of je wil gewoon weten hoe het met hem gaat.
Maar….. dan is het natuurlijk wel essentieel dat je de vaardigheid bezit om naar de antwoorden van die ander te luisteren!
Hoe meer je praat, hoe minder je hoort!
Luisteren wordt heel moeilijk als je aan een gesprek begint vol eigen verwachtingen. Als je dan ook nog een sterke drang hebt om jouw oplossingen aan te reiken c.q. door te drukken is de kans dat de ander afhaakt aanzienlijk.
Is goed luisteren nou echt zo lastig?
Stel: iemand is jou een verhaal aan het vertellen, ongevraagd of naar aanleiding van een vraag die je gesteld hebt. Als je dan, voordat die persoon (je partner, je kind, een goede vriend) is uitgepraat, al begint met onderbreken en een van de volgende “adviezen” geeft zorgt dat ervoor dat deze persoon afhaakt en dat er slechts schijncommunicatie op gang gehouden wordt:
Ongevraagde raadgevingen/adviezen/oplossingen:
- “Als ik jou was zou ik…”
- “Heb je er aan gedacht om… “
Ongevraagd aanreiken van eigen ervaringen en meningen:
- “Ik ken iemand die…”
- “Dat doet me denken aan…”
- “Dat is nog niks in vergelijking met wat ik eens meemaakte…”
Invullen
- “Ik zou me beroerd, boos geïrriteerd etc. voelen als mij dat zou overkomen”
Relativeren en afzwakken - “Er zijn ergere dingen……toch? “
- “Gelukkig gaan er toch veel andere dingen wel goed?”
Bovenstaande adviezen zijn een indicatie dat je slecht luistert naar het verhaal van de ander.
Vermoedelijk gebeurt dit grotendeels onbewust, maar op je gesprekspartner komt het over dat je op een slimme, sluwe of zelfs botte manier het gesprek naar je toe trekt en de indruk wekt dat je niet in zijn verhaal geïnteresseerd bent.
Tip: vraag op vakantie eens feedback aan een paar mensen in je omgeving over jouw luisterkwaliteiten.