De grootste fout die managers maken is dat ze niet de juiste houding hebben naar hun gesprekspartner. Veel managers hebben wel eens een communicatietraining gevolgd, maar in de praktijk laten ze nog steeds steken vallen. Tijdens gesprekken blijkt de juiste afstemming vaak het probleem.
5 punten waarop het vaak misgaat in de communicatie:
- De manager luistert niet goed of vraagt niet door.
Een manager die alleen de vraag behandelt waarmee de medewerker binnenkomt, mist soms de onderliggende, échte vraag. Een aantal belangrijke zaken blijft zo onbesproken. - De manager geeft geen goede uitleg.
Managers moeten informatie afstemmen op wie ze voor zich hebben en checken wat de medewerker zelf al weet, om zo eventuele misverstanden boven water te krijgen. - De manager geeft geen ruimte voor emoties en leeft onvoldoende mee met de medewerker.
Bij slecht nieuws wordt de medewerker overmand door emoties en dan kan hij vaak niet goed meer luisteren of beslissen over de vervolgstap. - De manager geeft te veel of te weinig ruimte voor inbreng.
Managers hebben soms moeite met de subtiele balans tussen sturend optreden en samen beslissingen nemen.
- De manager heeft te weinig tijd voor het gesprek.
De medewerker merkt dit en voelt zich niet serieus genomen in een voor hem belangrijke situatie
Maar hoe kunt ervoor zorgen dat u niet in deze valkuilen stapt?
- Laat je medewerker uitpraten en vooral: vraag door en ga op zoek naar de onderliggende échte vraag.
- Managers moeten informatie afstemmen op wie ze voor zich hebben en checken wat de medewerker zelf al weet, om zo eventuele misverstanden boven water te krijgen.
- Empathie zonder direct een oplossing of oordeel te geven doet wonderen in deze situaties.
- In acute situaties moet een manager doortastend zijn. Aan de andere kant vergroot een gezamenlijk overeengekomen plan de kans dat een medewerker zich daarvoor inzet.
- Zeg liever: Ik heb nu onvoldoende tijd, maar over twee dagen kunnen wij rustig praten.
Een vervolg op een communicatietraining is vaak een management opleiding die ook aandacht besteedt aan coachingsvaardigheden en bewustwording op dit gebied. Hoe ga jij met lastige gesprekken om?