Leer luisteren zoals je nog nooit geluisterd hebt!
Als 2 mensen op het werk met elkaar in gesprek gaan heeft dat meestal een doel. Je wil iets weten over de voortgang van een project, je wil aan een medewerker feedback geven, iets uitleggen of een opdracht geven. Of je wil gewoon weten hoe het met haar gaat.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een vraag stellen aan iemand vaak meer oplevert dan aan iemand vertellen wat jij vindt dat hij moet doen.
Maar dan is het natuurlijk wel essentieel dat je de vaardigheid bezit om naar de antwoorden van die ander te luisteren!
Hoe meer je praat, hoe minder je hoort!
Luisteren wordt heel moeilijk als je aan een gesprek begint vol eigen verwachtingen. Als je dan ook nog een sterke drang hebt om jouw oplossingen aan te reiken c.q. door te drukken is de kans dat de ander afhaakt aanzienlijk.
Is goed luisteren nou echt zo lastig?
Stel: iemand is jou een verhaal aan het vertellen, ongevraagd of naar aanleiding van een vraag die je gesteld hebt. Als je dan, voordat je collega is uitgepraat, al begint met onderbreken en een van de volgende reacties geeft zorgt dat er voor dat deze collega afhaakt en dat er slechts schijncommunicatie op gang gehouden wordt:
Ongevraagde raadgevingen/adviezen/oplossingen:
- “Als ik jou was zou ik…….”
- “Je zou eens moeten..……”
- “Heb je er aan gedacht om “
- “Voor dit soort vragen(zaken) kun je het beste….”
Ongevraagd aanreiken van eigen ervaringen en meningen:
- “Ik ken iemand die…”
- “Ik heb zelfs eens meegemaakt dat ….”
- “Dat doet me denken aan…..”
- “Ik las vandaag toevallig…. “
- “Dat is nog niks in vergelijking met wat ik eens meemaakte….”
Invullen
- “Ik zou me beroerd, boos geïrriteerd etc. voelen als mij dat zou overkomen”
Relativeren en afzwakken
- “Och dat gaat wel over”
- “Er zijn ergere dingen toch ? “
- “Weet je wie het pas echt zwaar heeft? “
- “Gelukkig gaan er toch veel andere dingen wel goed?”
Bovenstaande adviezen zijn een indicatie dat je slecht luistert naar het verhaal van de ander.
Vermoedelijk gebeurt dit grotendeels onbewust, maar op je gesprekspartner komt het over dat je op een slimme, sluwe of zelfs botte manier het gesprek naar je toe trekt en de indruk wekt dat je niet in zijn verhaal geïnteresseerd bent.
Tip: vraag eens feedback aan de mensen in je omgeving over jouw luisterkwaliteiten.
Credits afbeelding: Steve